20 års jubileum för Licence To Kill
Timothy Daltons andra film Licence To Kill gick inte som planerat. Ändå fyller Licence To Kill nu 20 år svårt att tro.
Handling
James Bond bryter helt upp med sitt högkvarter MI6 för hitta den som låg bakom skadorna på CIA kollegan Felix Leiter. Franz Sanchez har dödat alla tjallare, finns en kvar är Pam Bouvier som James Bond hittar vid en väldigt skum bar. Bouvier och Bond åker till Isthmus och sätter in pengar vid Isthmus bank som ägs av Sanchez. Q kommer och hjälper Bond också med en del gadgets ute på fältet. Bond lyckas med framgång att nästla sig in hos Sanchez. Han får följa med när Sanchez ska visa sina kinesiska köpare knarkfabriken.
Inte alla som är lika glada över att James Bond till fabriken och det är Sanchez hantlangare Dario. Han anar något, Dario har rätt i sin misstanke. Bond sparkar till en glasflaska som antänder brand i fabriken. Bara för det tänker Sanchez döda Bond i pappermaskinen. Äventyret slutar inte där. James Bond tillsammans med Bouvier följer efter tanklastbilarna, som färdas genom Mexicos kalla plätt. Ju längre man åker stötter man på flera olika olyckor varav flera lastbilar åker in i varandra, antänder sig själva eller åker nerför klyftan. Tillslut får Bond äntligen (?) förgöra sin värsta fiende.
Bakgrund
Nästan direkt efter att The Living Daylights (1987) hade haft premiär började man lite smått med att förberedda arbetet med Bond 16 och Timothy Daltons andra James Bond film. Första gången under hela Daltons tid i 007–serien var nu manuset skrivet för honom och inte Roger Moore.
Både Timothy Dalton (James Bond) och John Glen (Regissör) ville nu gå alltmer åt en lite mörkare Bond, bort med all humor som i de tidigare filmerna fått stort utrymme totalt. En del av den färdiga filmen har bl.a. originalsaker från Ian Flemings böcker. För att hitta ett passande namn till Franz Sanchez medhjälpare Milton Krest (Anthony Zerbe) var Albert R. Broccoli & Co tvungna leta i Flemings novell The Hildebrand Rarity. Rollbesättningen var inte riktigt klar innan kamerorna började rulla första gången den 18 juli 1988.
Bästa skådespelaren i hela filmen är utan tvekan f.d. operasångaren Robert Davi som drogkungen Franz Sanchez. Davi är min stora favorit. Faktum var det Tina Broccoli dotter till Cubby Broccoli som föreslog produktionsteamet om inte de kunde kontraktera Davi i rollen, naturligtvis nappade de på Tinas förslag. LTK får en veteran bland sig i skådespelar listan David Hedison, han repriserar sin roll som Felix Leiter. Det roliga var att just David ”sprang” förbi Albert och Dana Broccoli vid en restaurang. Leiters kollega Pam Bouvier är den ända som Sanchez inte har dödat ännu.
Hennes roll kontrakterade man skådespelerskan Carey Lowell. Innan den här filmen hade hon inte gjort så värst många kända filmer. MGM och United Artists hade dessto svårare finna Franz Sanchez flickvän Lupe Lamora, de sökte genom flera tusen skådespelerskor till rollen men lyckades aldrig hitta den rätta. Broccoli & Co kunde tillslut andas ut lite efter dem fick hjälp av Robert Davi, Davi tog på sig rollen som James Bond för några minuter. Davi betedde sig verkligen om han hade axlat manteln som 007.
Då när han letade efter perfekta skådespelerskan spelade han faktiskt sin egentliga roll Franz Sanchez för att övertyga någon spela Sanzhes flickvän. Tillslut föll Davis val för Talisa Soto. Yngsta hantlangaren hittills i hela film–serien var Benicio Del Toro han var endast 22 år just då. Del Toro spelade Sanchez högra hand Dario.
Produktionen
Det var ekonomiska svårigheter i England var nu productionen tvungna att flytta ifrån sitt kära hem i Pinewood Studios för att överhuvudtaget kunna spela in någon ny Bondfilm. Till en början bollade MGM & UA lite idéer fram och tillbaka med att spela in filmen i Kina, konstnaderna och svårigheterna skulle bli alltför höga. Också hade Bernard Bertolucci senaste film ”The Last Emperor” utspelats just i Kina planerna föll direkt i papperskorgen. Att filmen skulle kunna spelas in åkte de över till Mexico City. Där hittade dem filmstudion Churubusco Studios. Productionen kunde filma i Acapulco, som ska föreställa privatbostaden till Franz Sanchez.
I verkligenheten tillhörde huset goda vänner till Albert R. Broccoli och Dana Broccoli. Hela huset var byggd i vit marmor, låg precis intill havet. Tank–jakten filmades i La Rumorosa Mountain Pass, Mexicali. Fåtal undervattenscener är filmade vid Isla Mujeres nära Cancún.
Där Franz Sanchez har sitt laboratorium är egentligen byggd för stadens lokala indianer, men byggnaden har stått tomt i flera decennier. Olympiatec Meditation Institute filmades vid Toluca. Där vi får träffa James Bond, Felix Leiter och Sharkey blir upphämtade av Leiters kollegor hos DEA är inspelad vid Seven Mile Bridge i mot Pigeon Key.
Felix Leiter och Della Churchills bröllop spelades in i kyrkan Mary’s Star nära sjön och Stephano’s House 707 South Street för bröllopsfesten. Lastbilsjakten är inspelad i öknen på en mycket oturs trafikerad väg. Genom åren har antal olyckor hänt på en och samma ställe på vägen, tillslut fick politikerna och myndigheten nog och stängde vägen för allmänheten. Naturligtvis filmar James Bond productionen just där.
Platsen jag gillade allra bäst av de som MGM & UA var och filmade var speciellt Franz Sanchez lyxiga hus i Acapulco. Gillade huset starkt.
Musiken
The Living Daylights skulle visa sig bli den sista filmen John Barry tonsatte till. Albert R. Broccoli & Co frågade Barry om han kunde jobba med soundtracket, olyckligtvis fick John Barry kasta in handduken för sista gången i James Bond–serien. Barry skulle samtidigt operera sin hals. Michael Kamen kunde nu gå upp på det numer kända podiet för alla kompositörer efter John Barry. Kamen gjort trots allt ett godkänt intryck med soundtracket, jag gillar speciellt låten Licence Revoked (Extern länk).
Där lyckades alla inblandade parter med bravur. Producenterna valde inte överraskande nog R&B–och soulsångerskan Gladys Knight föra in James Bond låten in på 1980–talets sista år. Licence To Kills låten är baserad på de original ”hornet” från Goldfinger, för att få använda sig av det här behövde man endast betala till John Barry, som är en av upphovsmakaren bakom hornet.
Överraskningar
Jag berättade lite i texten ”Productionen” att där man just spelade in lastbilsjakten hände flera olyckor på exakt samma fläck i vägen. Myndigheterna och politikerna i Mexico enades och bestämde sig att vägen skulle stängas för allmänheten. Mest uppmärksammade nyheten som skedde under själva inspelningen några minuter efter att kameran stängdes av lyckades någon i teamet få en eldhanden med på bild. Den bara kom från ingenstans i tomma intet, var verkligen skrämmande. Detta var inte enda productionen fick stå ut med under hela inspelningen i Mexico.
De hade fått flera lastbilar från företaget Kenworth, de var mer än hjälpsamma. Kenworth byggde t.ex. specialbyggda lastbilar, respektive en lastbil luta sig åt sidan och stegra sig genom eldmolnet. Flera medarbetare och arbetare och berättat läskiga berättelser att mitt i natten antändes en lastbil på, ingen förövare långt de såg. Alla kunde bara hålla med att platsen var hemsökt. Kan också berätta innan producernterna och kamerateamet anlände till platsen hade dem fått höra olika historier om platsen.
Albert R. Broccoli
När Albert R. ”Cubby” Broccoli anlände till Mexico blev han ganska sjuk, Mexicos luft var förorenad och tunn för hans lungor, han åkte tillbaka hem till London igen tillsammans med Dana. Cubby var ändå bättre efter några dagar, han återvände aldrig tillbaka till Mexico igen. Albert fick trots allt lita på sina kollegor att de gjorde en bra James Bond film utan han var där och tittade till dem.
Sista filmen
I Licence To Kill säger vi farväl till några trotjänare vi har börjat och känna från starten med Dr. No 1962. Bland dem vi inte fick se bakom kameran till återstarten med serien 1995 var bla. Timothy Dalton (James Bond) hans kontrakt hade gått ut under 6 års intervallen. Dalton tyckte hade hade gjort sitt i James Bond–serien, Robert Brown (M), Caroline Bliss (Miss Moneypenny), John Glen (Regissör) listan kan göra hur lång som helst.
Både Titeldesignern Maurice Binder och Manusförfattaren Richard Maibaum avled på samma år 1991 med bara någon månads mellanrum. Då när Licence To Kill hade premiär strax erfteråt utbröt det stora bråket om rättigheterna till tv–licensen ut.