måndag, december 23, 2024

Webbplatsen

The James Bond Themes början

När väl Monty Normans verk inte riktigt gillades av filmteamet tog dom in John Barry som fick se Montys verk och sedan är resten filmhistoria.

Många har inom kretsen sagt att var John Barry saxofinisten från The John Barry Seven som kom på hela idèen med The James Bond Theme, även om Barry kom in i bilden ganska långt fram efter att Monty Norman hade gjort en av melodierna till nya action filmen Dr. No. När Barry hade fått kommit in i själva handlingen, visade Broccoli & Co honom det arbete Norman hade gjort, några dagar innan Barry blivit förslagen, enligt John Barrys egen version kunde man knappast få till någon vettigt bra tema av detta. Norman fick ett speciellt datum att göra klart själva temat, sedan insåg man att man måste boka in orkester till det hela. Något som är alltid dyrt att hyra in orkester för några timmar eller någon dag.

Under tiden när Norman hade repetion med orkestern stod Peter Hunt och Terence Young, och lyssnade på vad Norman hade erbjuda till Dr. No. De kanske kände vid detta tillfälle att just anställa Monty Norman att komponera musiken till James Bond serien kanske inte var så bra, som de hade hoppats på. Om nu inte Norman skulle hinna klart all musik tills att den 1 juni, kunde Broccoli i spetsen ta in någon annan duktig kompositör. Produktionsteamets egen James Bond Terence Young, hade i åtanke var två stora personligheter, som var redan kända. Namnen på personerna var ingen mindre än: William Walton och Arthur Bliss. Var nu under denna perioden när inget ville ge med sig för nya produktionsbolaget och teamet, man hade ju redan hyrt in orkestern, men hade ingen vettig till detta jobb.

Assistenten till Hunt sade att John Barry vore något att ha, givetvis var det tajt med tiden. Saltzman för medlade detta intresse för United Artists chef, som i sin tur pratade med Teddy Holmes på företaget Chappell. Teddy kom fram till att Storbritannien hade två stora rockgrupper under början av 60-talet, en av dessa var The John Barry Seven. Efter att alla kontakter hade tagits med diverse bolag, började man nu att ta kontakt med själva John. Han hade bara några veckor på sig att kolla igenom Normans förslagningsvis låt Bad Sign Good Sign. Innan själva soundtracket och musiken skulle vara färdig till filmen. Arbetet med temat startade ingång första gången den 9 juni och John blev klar tre dagar senare. Kan bara säga att John slet verkligen för att till detta och få det också till sitt signum inom 007-serien.

En mångårig kollega till Barry Vic Flick fick komma in i arbetet för att få till den rätta känslan av James Bond Theme, och nog lyckades han alltid :). Monty Norman sade efteråt att var just han som med själva idèen till detta tema, jag kan bara säga är han skvattgalen, Barry kom in i situationen när inte det lyckades för Norman. John Barry och orkestern gjorde den 21 juli 1962 spelade in originalversionen av The James Bond Theme. Rätt anmärkningsvärt gick TJBT (The James Bond Theme) otroligt bra på Englands listorna och dess melodi blev en pangsuccè för Barry och producenterna, något man inte hade hoppats på sådär mycket. Som ni trogna James Bonds fans vet vid detta laget, tonar James Bond Theme ut sig och man får en annan låt när The three blind mice kommer in i bild.

Några av Monty Normans verk kan dock höras någonstans i bakgrunden av Dr. No. Ett av verkerna har namnet Dr No′s Fantasy. Bortsett från dom här inte så bra melodierna gjorde Norman två som gjorde stor succè i Jamaica Jump Up och Under Mango Tree. John Barry stod inte med i eftertexterna som credit för detta jobb med hela temat. Barry fick inte ens veta av Peter Hunt eller vare sig producenterna Albert R. Broccoli & Harry Saltzman att Hunt använde sig lite smått utav The James Bond Theme på olika ställen i filmen, något som inte mottogs på bästa säätt ifrån Barrys sida. Till nästa film From Russia With Love återkom John Barry, vars öfte producentduon höll till Barry. Nu skrev han hela 007-temat till filmen.

Under hela sitt arbetande med The James Bond Themes i 007-serien använde sig John Barry sig av svepande sträkar, till slagkraftiga horn och kraftfull bas enbart för att förgylla Bond-temat. Under hela tiden James Bond har gått på biograferna använde sig massmedia och pressen sig av ’Bondyesque’ och ’Barryesque’. John Barry fick hjälp till 1963 års film From Russia With Love av Lionel Barts, skapade John ljudspår av intensivt. Och i You Only Live Twice (1976) kunde John Barry få med sig en österländsk elegans till soundtracket och temat. För att få det perfekta ljudet i On Her Majesty′s Secret Service lade Barry ihop synthar med alphorn, något som gick ganska bra här. Soundet till S. Connerys sista officiella film hör man soundet av lyxigt Las Vegas, något jag tycker härligt att lyssna på.

John Barry återvände 1979 till Moonraker och gjorde otroligt nytt och bra sound. Här så sjunger Shirley Bassey titellåten. Han återvände igen år senare för att tonsätta halva 80-talets filmer. I A View To A Kill handlade filmen om att Max Zorin vill utplåna Sun Valley för mikrochips, så jag kan anta att John gjorde soundet efter att passa rätt till filmens handling och utsträckning. Sen till när man skulle göra en helt ny film och med en ny James Bond dammade man av synthbasen, som får hela soundet i filmen mycket lovande. 1963 i samband med inspelningen av From Russia With Love skrev Barry The 007-Theme som är med 5 filmer totalt: From Russia With Love, Thunderball, You Only Live Twice, Diamonds Are Forever och sist men inte minst Moonraker.

Detta bråk gällade vem som är upphovsmannen bakom James Bond temat är fortfarande inte över än. Som jag har skrivit ovanför här någonstans, så är det John Barry som är den riktiga kompositören till James Bond Themes och inte Monty Norman, även om det står hans namn vid olika 007 melodier. I olika medier kommit ut att Barry inte ville ge för mycket royalties (pengar) till Monty Norman att få använda sig av The James Bond Themes.

Lämna ett svar